Hoe maak je een whiteboard animaties

Wanneer kies je voor een whiteboard animatie?

Een filmpje van iemand die op een whiteboard of een groot wit vel aan het tekenen is. Lijnen, poppetjes, accenten die kleur krijgen… Al vlot krijgt het verhaal vorm én beweegt het verder. Zo’n whiteboard animatie ziet er al snel leuk uit, maar waarom en wanneer kiezen mensen, merken en organisaties ervoor?

Whiteboard animatie: Explanation meets animation

Steeds meer organisaties zetten een animatie in als ze een proces, verandering of ontwikkeling uit willen leggen. Vandaar dat sommige mensen het niet over een animation hebben, maar om een explanimation. Nu zijn er heel veel stijlen en soorten om uit te kiezen. Het grootste verschil zit in de keuze: een ontwerp uit de computer en een animatie uit de losse pols. Wanneer zet je een ‘normale’ animatie in en wanneer kies je voor een whiteboard animatie? Is dat puur een persoonlijke keuze, een kwestie van smaak of speelt er meer mee?

Een snelle schets

Een whiteboard animatie is een verhaal dat live getekend én gefilmd wordt. Het begint vaak met een wit vel (whiteboard), de hand van de tekenaar komt in beeld en de kijker ziet de tekening verschijnen. Helaas is er ook een DIY nep-variant, maar dat is ook duidelijk te zien aan de kwaliteit. Na het filmen volgt er nog een scherpe edit ronde zodat de tekeningen naadloos aansluiten op de vertelde tekst (voice-over) én mooi binnen de geplande aantal seconden blijven. Het eindresultaat is een snelle schets die het verhaal lekker vlot in beeld brengt.

Tientallen tekenstijlen

Afhankelijk van de uitstraling van je merk, (de leeftijd van) je doelgroep kies je voor de tekenstijl die bij je past. Wat serieuzer, cartoonesk, strakke lijnen, meer schetsmatig, zwart-wit, kleurrijk… Maar er is meer mogelijk met een whiteboard animatie. Zo hoef je het niet bij tekenen alleen te houden. Je kunt ook op knopjes drukken. Of je zet zelfs echte ‘props’ in.

Daar doe je het voor

Waarom zou je een whiteboard animatie inzetten?

  • Omdat een ingewikkeld verhaal ook helder kan & iets simpels toch kan verrassen.
  • Omdat iets groots soms behapbaar moet worden & je met kleine dingen groots kunt uitpakken.
  • Omdat je mensen wilt bereiken & medewerkers en klanten mee wilt nemen in een beweging.
  • En mijn favoriete reden (als scriptschrijver van animaties): het dwingt je te kiezen, je boodschap eerst zelf helder te krijgen en je te focussen op de WHY.

Met een whiteboard animatie schets je snel een visueel verhaal. Een verhaal dat iets duidelijk maakt of alvast de lijnen uitzet, dat verrast of juist heel vertrouwd is. En dan tot slot nog: wanneer juist een whiteboard animation? Ik raad deze vorm aan als een verhaal nog niet in beton gegoten is. Als een proces echt nog in ontwikkeling is. Als je mensen mee wilt krijgen in een nieuwe manier van werken. Als je de doelgroep alvast mee wilt nemen in je toekomstige plannen. Als je de lijnen wilt uitzetten en de kaders wilt schetsen. Als je mensen in beweging wilt brengen en inspireren. Maar misschien is dat heel persoonlijk?

Verhoog je omzet

En volgens Paul Neuteboom (artikel op Frankwatching) kunnen explanimations je omzet verhogen en dat lijkt me nog eens een extra goede reden om voor een animatie te kiezen. Na het bekijken van een (whiteboard) animation zou de kans dat consumenten je product of dienst afnemen zelfs 64% hoger zijn. Het artikel legt uit dat je animaties kunt inzetten bij alle fases van je inbound marketing:

  1. In de attract fase door met je animatie op YouTube een heel nieuw publiek te bereiken.
  2. In de convert fase houd je bezoekers van een landingspagina (met daarop de animatie) langer vast en krijg je meer tijd om ze te overtuigen.
  3. In de close fase gebruik je animaties om je product een extra boost te geven, binnen je webshop of in een e-mail na persoonlijk contact met een prospect.
  4. En ook in de laatste delight fase zorgen animaties voor ondersteuning. Zo kun je een explanimation inzetten om een koper te helpen bij het gebruik van je product.

Vraag ons gerust om linkjes naar recente voorbeelden.

X